Slået op d.

Dansk-designet brætspil nomineret til Spiel des Jahres!

magic-maze

Spiel des Jahres, “brætspillenes Oscar”, har netop løftet sløret for de nominerede til dette års priser. Et af kun kun tre nominerede spil i hovedkategorien, er Magic Maze, designet af Kasper Lapp. Det er den størst opnåede ære af et dansk-designet brætspil, nogensinde!

Og for at det ikke skulle være nok, så fik et andet dansk-designet spil, nemlig KLASK, af Mikkel Bertelsen, også en flot benævnelse på anbefalingslisten, den såkaldte “empfehlungsliste”. Det er kun anden anden gang det er sket for et dansk designet spil. Første gang var i 2011, hvor spillet Uluru af Lauge Luchau var på listen.

Vi forsøger selvfølgelig at få spillet hjem på lager, så hurtigt som muligt.

Vejen til succes

Historien om Magic Maze starter tilbage i 2014, hvor Kasper stillede op til brætspilsdesign-konkurrencen, “byg-et-brætspil”, på rolle- og brætspilsfestivalen, Fastaval (den selv samme konkurrence har jeg overtaget fra 2017 og videreført under navnet Game Rush). På bare få dage udviklede Kasper konceptet “Hivemind”, forgængeren til Magic Maze, og vandt konkurrencen.

Året efter, i 2015, havde han designet og finpudset spillet, og stillede op med det i hovedkonkurrencen for nydesignede brætspil på Fastaval. Her vandt spillet igen.

2016 gik med at finde et forlag til udgivelse og i 2017 udkom så Kaspers første spil nogensinde – for kun 3 måneder senere, at blive nomineret til verdens største brætspilspris!

Bræt.dk ønsker Kasper et stort, stort tillykke!